WPROWADZENIE DO WIEDZY O FILMIE, sesja letnia 2012.
· J. Rek, Między filmowym analfabetyzmem a kompetencją [w:] Film: tekst i kontekst, pod red. A. Helman i W. Godzica, Katowice 1982 (Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, nr 484).
· Opis bibliograficzny - tradycyjny i harwardzki.
· Filmowe środki wyrazu:
rodzaje planów, ruchy kamery, "interpunkcja" filmowa, kadr, klatka, ujęcie, scena, sekwencja, itd.
· Rola słowa w filmie (Marek Hendrykowski, Słowo w filmie. Historia – teoria – interpretacja, Warszawa 1982).
· Filmowe adaptacje literatury (Alicja Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998, wstęp).
· Muzyka w filmie (funkcje muzyki, rys historyczny - kino nieme i dźwiękowe, dźwięk diegetyczny i niediegetyczny).
· Narracja filmowa.
Pojęcie "sjużetu" i "fabuły", teoria Bremonda
(wg analizy Obywatela Kane w tekście Łukasza Plesnara z tomu Analizy i
interpretacje. Film zagraniczny, pod red. A. Helman, Katowice 1986 – Prace
Naukowe Uniwersytetu Śląskiego nr 733).
· Ikonografia filmu (obszary badań ikonograficznych, kino gatunków):
- E. Panofsky, Styl i medium w kinie [w:] Estetyka i film, pod red. A. Helman, Warszawa 1972, s. 138-140.
- A. Ćwikiel, Próba opisu ikonograficznego filmów science-fiction [w:] Zagadnienia interpretacji dzieła filmowego, pod red. J. Trzynadlowskiego, Wrocław 1986;
przedruk: Panoramy i zbliżenia, pod red. A. Gwoździa, Katowice 1999.
· M. Przylipiak, Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego, Gdańsk 1994.
Rozdział „Przezroczystość”.
klasab5lo