WPROWADZENIE DO WIEDZY O FILMIE.doc

(34 KB) Pobierz
WPROWADZENIE DO WIEDZY O FILMIE, sesja letnia 2005

WPROWADZENIE DO WIEDZY O FILMIE,  sesja letnia 2012.

·        J. Rek, Między filmowym analfabetyzmem a kompetencją [w:] Film: tekst i kontekst, pod red. A. Helman i W. Godzica, Katowice 1982 (Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, nr 484).

·        Opis bibliograficzny - tradycyjny i harwardzki.

·        Filmowe środki wyrazu:

rodzaje planów, ruchy kamery, "interpunkcja" filmowa, kadr, klatka, ujęcie, scena, sekwencja, itd.

·        Rola słowa w filmie (Marek Hendrykowski, Słowo w filmie. Historia – teoria – interpretacja, Warszawa 1982).

·        Filmowe adaptacje literatury (Alicja Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998, wstęp).

·        Muzyka w filmie (funkcje muzyki, rys historyczny - kino nieme i dźwiękowe, dźwięk diegetyczny i niediegetyczny).

·        Narracja filmowa.

     Pojęcie "sjużetu" i "fabuły", teoria Bremonda

(wg analizy Obywatela Kane  w tekście Łukasza Plesnara z tomu Analizy i

interpretacje. Film zagraniczny, pod red. A. Helman, Katowice 1986 – Prace

Naukowe Uniwersytetu Śląskiego nr 733).          

·        Ikonografia filmu (obszary badań ikonograficznych, kino gatunków):

- E. Panofsky, Styl i medium w kinie [w:] Estetyka i film, pod red. A. Helman,   Warszawa 1972, s. 138-140.

- A. Ćwikiel, Próba opisu ikonograficznego filmów science-fiction [w:] Zagadnienia interpretacji dzieła filmowego, pod red. J. Trzynadlowskiego, Wrocław 1986;

przedruk: Panoramy i zbliżenia, pod red. A. Gwoździa, Katowice 1999.

·        M. Przylipiak, Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego, Gdańsk 1994.

Rozdział „Przezroczystość”.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin