187-188 ZAKOŃCZENIE.doc

(32 KB) Pobierz
ZAKOŃCZENIE

ZAKOŃCZENIE

 

Znajomość stanu technicznego pojazdu oraz tego co jest mu niezbędnie potrzebne dla właściwego funkcjonowania, ażeby nie zawiódł podczas wykonywania zadania, stanowi kwintesencję poprawnej jego eksploatacji. Dowódca plutonu musi mieć świadomość wagi zdatności oddanych mu do eksploatacji pojazdów wojskowych, bez której nie osiągnie sukcesów w szkoleniu i walce.

Poniżej przedstawiono ogólne zasady utrzymania wymaganego stanu technicznego
i zapewnienia gotowości technicznej pojazdów wojskowych, które są możliwe do zrealizowania w dużym zakresie przez dowódcę plutonu.

  1. Należy stosować wszelkie dostępne środki techniczne, aby zapewniać bezpieczne
    i racjonalne użytkowanie pojazdu poprzez właściwy przebieg procesów roboczych, pomocniczych i resztkowych.
  2. Należy dążyć do zapewnienia odpowiedniej jakości materiałów eksploatacyjnych, szczególnie w postaci paliw, olei i smarów.
  3. Należy dążyć do utrzymywania pojazdów w wymaganym stanie technicznym, szczególnie poprzez realizowanie z największą uwagą obsługiwania bieżącego i należy traktować obsługiwanie bieżące jako podstawę zapewnienia zdatności pojazdu.
  4. Należy doprowadzić do 100 % zdatności układów podgrzewania silników napędowych w przydzielonych pojazdach, ażeby móc uruchamiać silniki, w warunkach niskich temperatur, będące w odpowiednim stanie cieplnym.
  5. Należy w sposób właściwy izolować pojazd od czynników powodujących jego przyspieszone starzenie fizyczne, szczególnie w okresie jego przechowywania.
  6. Należy umiejętnie dostosowywać użytkowanie (obciążenie) do aktualnego stanu technicznego pojazdu i umiejętności mechanika - kierowcy, ażeby osłabiać i spowalniać pogarszanie się stanu technicznego pojazdu.
  7. Należy wykorzystywać wszelkie dostępne środki (techniczne i psychiczne) osłabiające wpływ czynników zewnętrznych jak i wewnętrznych na stan psychofizyczny mechanika - kierowcy, które prowadzą do niekorzystnej zmiany stanu technicznego i możliwości użytkowania pojazdu.
  8. Należy posiąść umiejętność radzenia sobie w sytuacjach unieruchomienia spowodowanych warunkami terenowymi poprzez odpowiednie wykorzystanie potencjału samoewakuacyjnego pojazdów wojskowych.
  9. Należy umiejętnie stosować system profilaktycznych obsługiwań technicznych, biorąc pod uwagę częstość występowania niedomagań (niesprawności i unieruchomień).
  10. Należy nauczyć się kojarzenia sygnałów diagnostycznych ujawnianych przez eksploatowany pojazd z określonymi zmianami jego stanu technicznego i oceniania wiarygodności takich sygnałów, a także dostatecznie szybkiego umiejscowienia przyczyn niedomagań obiektu.

 

Należy uznać za honorowe zachowanie się dowódcy plutonu w postaci doprowadzenia niepoprawnie funkcjonującego pojazdu wojskowego do miejsca udzielania pomocy technicznej, bez korzystania z innych środków technicznych.

 

 

 

 

188

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin