Budujemy zaufanie.doc

(47 KB) Pobierz

 

Temat: Budujemy zaufanie.

Cele lekcji:

wychowawcze:

§         stworzenie okazji do zastanowienia się nad problemem zaufania i do przeanalizowania własnych relacji z ludźmi;

§         stworzenie okazji do okazania zaufania członkom grupy oraz do przeżycia odpowiedzialności za druga osobę;

dydaktyczne:

§         wyodrębnienie zachowań i cech wzbudzających zaufanie;

§         wyodrębnienie zachowań wzbudzających zaufanie;

§         wyodrębnienie cech wzbudzających zaufanie.

 

Metody kształcenia:

ćwiczeniowe: praca pod kierunkiem nauczyciela;

słowne: pogadanka, dyskusja.

Formy organizowania lekcji: praca zbiorowa, praca indywidualna, praca grupowa.

Środki i materiały dydaktyczne:

·         kartki,

·         arkusze,

·         mazaki.

Bibliografia:

 

·         Jakubowska B., Jakubowski B., Łypacewicz A., Rylke H., (red.), Ja i inni, WSiP, Warszawa 1989;

·         Johnson D. W., Umiejętności interpersonalne i samorealizacja, PTP, Warszawa 1985;

·         Rylke H., Klimowicz B., Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.

 

 

 

 

A.   TOK LEKCJI

I.        WSTĘP

1)     Czynności organizacyjno – porządkowe

2)     Przygotowanie do lekcji pogadanka na temat tego, czym jest zaufanie.

 

II.     OPRACOWANIE

3)     Uczniowie zastanawiają się jakich bohaterów literackich obdarzyliby swoim zaufaniem. Wybierają swoich kandydatów i prezentują ich jako osoby godne zaufania. W podsumowaniu uczniowie mogą porozmawiać:

- czy w swoim otoczeniu widzą osoby o podobnych cechach;

- w jakim stopniu są to cechy rzadkie, a w jakim powszechne;

- czy i jakie cechy budzące zaufanie sami mają

 

4)     Każdy uczeń przywołuje w pamięci obraz osoby, której ufa. Na kratce wypisuje zachowanie tej osoby – to wszystko, co powoduje, że właśnie jej ufa. Następnie uczniowie łączą się w 4 grupy. W grupach wypisują na arkuszach zachowania, które wspólnie uważają za budzące zaufanie. Grupy prezentują swoje listy i wspólnie na planszy wypisują te zachowanie, które uważają za najważniejsze. Każdy na kratce określ a w skali 1-5, w jakim stopniu on sam przejawia poszczególne zachowanie w kontaktach z innymi ludźmi. Chętni mogą podzielić się swoimi refleksjami z klasą. W podsumowaniu uczniowie mogą porozmawiać:

- w jakim stopniu uczniowie wobec siebie prezentują wymienione zachowania;

- czy zależy im na zaufaniu innych i co mogą zrobić, by je zwiększyć.

 

5)     Uczestnicy dzielą się na około 10 osobowe grupy i tworzą dość ciasne kręgi. Jedna osoba z każdego kręgu staje w środku koła, zamyka oczy, usztywnia ciało i upada na wyciągnięte dłonie kolegów. Ci podają sobie delikatnie bezwładna osobę tak, aby nie upadła na ziemię. Ćwiczenie to powtarzamy zachęcając, by wszyscy wzięli w nim udział.

W omówieniu należy zwrócić uwagę na odczucia uczniów:

- czy łatwo im było zaufać innym;

- co czuli, gdy mieli upaść na ręce kolegów;

- co czuli, gdy poszczególne osoby zawierzały im siebie.

 

 

III.  ZAKOŃCZENIE

 

6)     Dyskusja ukierunkowania pytaniami:

- czym jest zaufanie;

- komu warto ufać;

- dlaczego ufam.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin