Temat lekcji: Co czuje drugi człowiek? - odczytuje uczucia innych osób.
Cele lekcyjne:
Metody:
Formy organizacyjne: praca zbiorowa, praca w grupach
Środki dydaktyczne: karteczki z przygotowanymi kalamburami, białe kartki papieru (A4), mazaki
Fazy lekcji
Przebieg lekcji
UWAGI
Wprowadzenie
czas : 5 min
1) przywitanie klasy
2) poproszenie uczniów by usiedli w kręgu (na przerwie prosimy kilku chłopców, by poustawiali odpowiednio ławki)
3) ćwiczenie I
Nauczyciel pyta kilkoro spośród uczniów o dzisiejsze samopoczucie (Jak się dziś czujesz?)
Opracowanie
czas: 35 minut
1) pogadanka:
2) ćwiczenie II
Nauczyciel prosi uczniów, by wymienili znane im uczucia i jednocześnie zapisuje te uczucia na tablicy.
Na drugiej tablicy rysuje tabelę:
UCZUCIA POZYTYWNE I NEGATYWNE
- najpierw pyta o znaczenie tych dwóch słów – pozytywny i negatywny
- później prosi uczniów by pogrupowali uczucia znajdujące się na tablicy
- później następuje omówienie obydwu kolumn:
3) ćwiczenie III
Nauczyciel wybiera kilku chętnych uczniów, którzy będą przedstawiać kalambury (uczucia); wybierają karteczki spośród przygotowanych przez nauczyciela (wielka radość,smutek,gniew,zażenowanie, fascynacja,lęk);
→ po zabawie nauczyciel pyta uczniów co sprawiło im trudność? (czasem trudno jest odgadnąć co ktoś czuje)
→ po co mamy odgadywać uczucia innych? (by móc im pomóc, by móc ich pocieszyć, by wiedzieć jaki mają nastrój, by móc się cieszyć razem z nimi)
4) ćwiczenie IV
Praca w grupach – „twoja twarz wyraża”. Uczniowie pracują w czterech kilkuosobowych grupach. Dwie grupy rysują mazakami na kartkach papieru schematyczne twarze wyrażające uczucia. Zapamiętują nazwy uczuć, które chciały przedstawić(nie podpisują schematów). Dwie pozostałe grupy podpisują twarze nazwami uczuć, które na nich dostrzegają. Po wykonaniu zadania uczniowie czytają wyrazy, którymi podpisali obrazki. Nauczyciel zwraca uwagę na różnice w podpisach i intencjach rysujących. Uświadamia uczniom, że ludzie różnie interpretują mowę ciała, czyli różnie odczytują uczucia innych.
Podsumowanie
czas: 5 minuty
1) Nauczyciel pyta uczniów czego dowiedzieli się na dzisiejszej lekcji i czy teraz łatwiej im będzie wyrażać swoje uczucia i dostrzegać uczucia innych ludzi?
2) Pożegnanie klasy.
Zainspirowałam się konspektem lekcji pani Marzeny Szczerbińskiej z Zespołu Szkół w Szczecinku
<http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU6331>, [dostęp 15.04.2012]
Kaacha91