Co czuje drugi człowiek - odczytuje uczucia innych osób.doc

(40 KB) Pobierz

 

Temat lekcji: Co czuje drugi człowiek? - odczytuje uczucia innych osób.

 

Cele lekcyjne:

  • dydaktyczne:
      • uczeń potrafi nazywać swoje uczucia
      • uczeń potrafi dokonać rozróżnienia uczuć na pozytywne i negatywne
      • uczeń wie, że ludzie mogą okazywać takie same uczucia w różny sposób
  • kształcące:
      • kształtowanie wrażliwości na drugą osobę
      • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych uczuć

 

Metody:

  • słowne (pogadanka nauczająca)
  • ćwiczeniowe (forma zabawy w kalambury, burza mózgów)

 

Formy organizacyjne: praca zbiorowa, praca w grupach

 

Środki dydaktyczne: karteczki z przygotowanymi kalamburami, białe kartki papieru (A4), mazaki

 

 

Fazy lekcji

Przebieg lekcji

UWAGI

Wprowadzenie

czas : 5 min

1) przywitanie klasy

2) poproszenie uczniów by usiedli w kręgu (na przerwie prosimy kilku chłopców, by poustawiali odpowiednio ławki)

3) ćwiczenie I

Nauczyciel pyta kilkoro spośród uczniów o dzisiejsze samopoczucie (Jak się dziś czujesz?)

 

Opracowanie

czas: 35 minut

1) pogadanka:

  • jak małe dzieci wyrażają uczucia?(śmiech – płacz)
  • a jak dorośli? („hamują się”, są pewne normy okazywania uczuć, np.: w miejscu gdzie jest dużo ludzi, dorosły pohamuje swój płacz, by wypłakać się w samotności lub rozmawiając z kimś bliskim)
  • jak uczymy się okazywać uczucia (od rodziców, od nauczycieli, od starszych rówieśników, od nieznajomych na ulicy)
  • od czego zależy, że jedni ludzie są bardzo uczuciowi a inni nie? (to zależy od naszego temperamentu, od naszego charakteru)

2) ćwiczenie II

Nauczyciel prosi uczniów, by wymienili znane im uczucia i jednocześnie zapisuje te uczucia na tablicy.

Na drugiej tablicy rysuje tabelę:

UCZUCIA POZYTYWNE I NEGATYWNE

- najpierw pyta o znaczenie tych dwóch słów – pozytywny i negatywny

- później prosi uczniów by pogrupowali uczucia znajdujące się na tablicy

- później następuje omówienie obydwu kolumn:

  • jak mogą wyrażać się te uczucia?
  • którego uczucia doświadczają najczęściej?
  • Co może wywołać to uczucie?
  • jak sobie radzą z tym uczuciem?

3) ćwiczenie III

Nauczyciel wybiera kilku chętnych uczniów, którzy będą przedstawiać kalambury (uczucia); wybierają karteczki spośród przygotowanych przez nauczyciela (wielka radość,smutek,gniew,zażenowanie, fascynacja,lęk);

→ po zabawie nauczyciel pyta uczniów co sprawiło im trudność? (czasem trudno jest odgadnąć co ktoś czuje)

→ po co mamy odgadywać uczucia innych? (by móc im pomóc, by móc ich pocieszyć, by wiedzieć jaki mają nastrój, by móc się cieszyć razem z nimi)

 

4) ćwiczenie IV

Praca w grupach – „twoja twarz wyraża”. Uczniowie pracują w czterech kilkuosobowych grupach. Dwie grupy rysują mazakami na kartkach papieru schematyczne twarze wyrażające uczucia. Zapamiętują nazwy uczuć, które chciały przedstawić(nie podpisują schematów). Dwie pozostałe grupy podpisują twarze nazwami uczuć, które na nich dostrzegają. Po wykonaniu zadania uczniowie czytają wyrazy, którymi podpisali obrazki. Nauczyciel zwraca uwagę na różnice w podpisach i intencjach rysujących. Uświadamia uczniom, że ludzie różnie interpretują mowę ciała, czyli różnie odczytują uczucia innych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podsumowanie

czas: 5 minuty

1) Nauczyciel pyta uczniów czego dowiedzieli się na dzisiejszej lekcji i czy teraz łatwiej im będzie wyrażać swoje uczucia i dostrzegać uczucia innych ludzi?

2) Pożegnanie klasy.

 

 

Zainspirowałam się konspektem lekcji pani Marzeny Szczerbińskiej z Zespołu Szkół w Szczecinku

<http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU6331>, [dostęp 15.04.2012]

Zgłoś jeśli naruszono regulamin