Potrzeby i zachcianki.pdf

(83 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie V szkoły podstawowej
Temat: Potrzeby i zachcianki
Cel główny: Uczeń uświadamia sobie, że oprócz zaspokajania rzeczywistych potrzeb, istnieją
zachcianki, które nie zawsze muszą być zaspokojone
Cele szczegółowe:
• uczeń rozróżnia pojęcia: potrzeba i zachcianka i charakteryzuje je
• uczeń widzi różnice między tymi pojęciami
• uczeń rozumie, że wielokrotnie należy zrezygnować z zachcianek, których zrealizowanie
nie jest mu niezbędne do życia
• uczeń zauważa gamę potrzeb, które zaspokajają jego bliscy, widzi jakie to trudne zadanie
• uczeń widzi zależność między zachowaniami a zaspokajaniem potrzeb
Metody:
• pogadanka
• próba dyskusji
Środki:
• arkusz „Czy to potrzeba, czy zachcianka”
• arkusz „Potrzeby i zachowania”
Bibliografia:
a. merytoryczna:
• A. Kołodziejczyk, E. Czemierowska, T. Kołodziejczyk, Spójrz inaczej. Program zajęć
opiekuńczo-wychowawczych dla klas 4-6 szkół podstawowych , Starachowice 2000.
b. metodyczna:
• W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej , Warszawa 2003.
Kształtowanie umiejętności wychowawczych , red. T. Sokołowska-Dzioba, Lublin 2002.
Wychowanie - pojęcia, procesy, konteksty , red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak,
Gdańsk 2007.
I Wprowadzenie
1. Sprawdzenie obecności
2. Pytanie do uczniów – Na co macie teraz ochotę? (Mam ochotę na coś słodkiego; chcę
pograć na komputerze; chcę zjeść obiad; chcę nową komórkę; chcę przytulić się do taty,
który jest zagranicą, chcę wyjść do toalety)
3. Zapisanie przez nauczyciela kilku przykładów na tablicy. Uczniowie zaznaczają
wykrzykniki przy, według nich, najważniejszych przykładów.
4. Próba nazwania i scharakteryzowania ich – potrzeby i zachcianki.
Potrzeba - odczuwany przez jednostkę stan braku czegoś, co w związku ze strukturą
organizmu, indywidualnym doświadczeniem oraz miejscem jednostki w
społeczeństwie, jest niezbędne do utrzymania jej przy życiu, umożliwienia jej rozwoju,
utrzymania określonej roli społ., zachowania równowagi psychicznej;
Zachcianki – pragnienie czegoś co nie jest niezbędne do życia lub jest niezgodne z
możliwościami.
II Rozwinięcie
1. Podział klasy na grupy 4osobowe, rozdanie arkuszy „Czy to potrzeba, czy zachcianka”.
LP Opis zachowań
P
Z
1 Wujek kupił komputer, który potrzebny mu jest do pracy.
2 Jola prosi mamę o kupno sukienki, która jej się bardzo podoba, chociaż ma wiele
sukienek
3 Lekarz zabronił Romkowi przez jakiś czas ze względów zdrowotnych jeść
czekoladę. Kiedy Romek zobaczył tabliczkę czekolady w kredensie, zjadł kilka
kawałków.
4 Uczeń prosi nauczyciela, aby pozwolił mu podczas lekcji pójść do toalety.
5 Piotrek kupił grę za pieniądze, które mama dała mu na opłacenie obiadów w
szkole.
6 Jurek domaga się, żeby tata natychmiast zagrał z nim w szachy.
7 Jest już późna pora. Gosia włączyła telewizor i oglądała film mimo sprzeciwu
mamy.
8 Grzesiek chodził codziennie do salonu gier.
9 Małe dziecko prosi mamę, żeby przeczytała mu książeczkę.
10 12-letni chłopiec pali papierosy.
2. Samodzielna praca uczniów.
3. Porównanie wyników pracy grup ze zwróceniem uwagi na te pytania, na które odpowiedzi
się różnią.
4. Rozmowa z uczniami o ich potrzebach, z rozróżnieniem na te fizyczne i psychiczne. Pytania
– skąd wiemy o tym, jakie mamy potrzeby, skąd wiemy o potrzebach innych ludzi oraz jak
oni dowiadują się o naszych.
5. Wypełnianie w parach arkusza „Potrzeby i zachowania”.
Określ po 3 swoje potrzeby
W jaki sposób je zaspokajasz
FIZYCZNE
…...............................................................
...................................................................
…...............................................................
…...............................................................
...................................................................
…...............................................................
841657105.027.png 841657105.028.png 841657105.029.png 841657105.030.png 841657105.001.png 841657105.002.png 841657105.003.png 841657105.004.png 841657105.005.png 841657105.006.png 841657105.007.png 841657105.008.png 841657105.009.png 841657105.010.png 841657105.011.png 841657105.012.png 841657105.013.png 841657105.014.png 841657105.015.png 841657105.016.png 841657105.017.png 841657105.018.png 841657105.019.png 841657105.020.png 841657105.021.png
...................................................................
…...............................................................
...................................................................
…...............................................................
...................................................................
...................................................................
…...............................................................
...................................................................
…...............................................................
...................................................................
...................................................................
PSYCHICZNE
…...............................................................
...................................................................
…...............................................................
...................................................................
…...............................................................
...................................................................
…...............................................................
...................................................................
…...............................................................
...................................................................
…...............................................................
...................................................................
…...............................................................
...................................................................
…...............................................................
...................................................................
...................................................................
Co czujesz, gdy Twoje potrzeby nie są zaspokojone?
…....................................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
Co robisz, gdy Twoje potrzeby nie są zaspokojone?
…....................................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
6. Rozmowa o związkach między potrzebami i zachowaniami, które służą ich zaspokojeniu.
III Zakończenie
1. Dyskusja – Co wpływa na to, że ludzie nie panują nad zachciankami? Jakie skutki może mieć
uleganie zachciankom?
841657105.022.png 841657105.023.png 841657105.024.png 841657105.025.png 841657105.026.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin