Metody wychowania zdrowotnego – sposoby wpływania na jednostkę lub grupę z różnych środowisk.
Oddziaływanie w akcji oświatowo-zdrowotnej należy prowadzić kilkoma metodami jednocześnie, licząc na różną ich skuteczność. Metody powinny być dostosowane do wieku dzieci i w dużej mierze prowadzone przez wykwalifikowany personel, przy współudziale rodziców, opiekunów, nauczycieli i wychowawców.
1. organizowanie środowiska wychowawczego, czyli zorganizowanie wzorowej grupy w celu pokazania jak trzeba postępować. Mogą to być np.:
a) wzory środowiska materialnego ( świetlica, gabinet lekarski, pokój higienizacji jamy ustnej)
b) wzorowa organizacja życia (kluby, organizacje młodzieżowe i dziecięce)
c) wzory określonych osób (wychowawca, przedstawiciele służby zdrowia, zespoły organizowane dla celów wychowawczych).
2. metoda oddziaływania poprzez świadomość – celem tej metody jest przeobrażenie świadomości i odpowiednie jej ukształtowanie u danej jednostki. Zdobyta wiedza o zdrowiu poprzez dotarcie do świadomości ma wywołać motywacje do korzystnych zachowań dla zdrowia. W tej grupie metod stosuje się: informowanie, przekazywanie wiedzy o zdrowiu, wyjaśnianie, instruowanie, sugerowanie, wartościowanie.
3. metoda pobudzania zachowań korzystnych dla zdrowia, czyli wciąganie do działania i naśladowania. Celem jest m. in. wdrożenie korzystnych dla zdrowia nawyków higienicznych. Do tej grupy metod zalicza się: stawianie wymagań, inspirowanie do podejmowania zadań, oddziaływanie na ambicje, współzawodnictwo, wzmocnienie zachowań przydanych, samowychowywanie.
4. metoda utrwalania pożądanych zachowań zdrowotnych, czyli podawanie wszystkich informacji i wskazań aż do utrwalenia wiedzy i nawyków higienicznych.
5. metoda kontroli – stawianie wymogów, kontrolowanie zachowań zdrowotnych i ocenianie ich skuteczności (ma charakter uzupełniający).
Zasady i metody nadają kierunek, stanowią ramy działania wychowawczego. Natomiast podstawową jednostką organizacyjną procesu wychowawczego jest zawierająca pewną konkretną treść i realizowana w odpowiednim czasie forma działania.
Przy planowaniu wychowania zdrowotnego pod uwagę należy brać następujące elementy:
· ogólną politykę ochrony zdrowia
· ocenę stanu kultury zdrowotnej społeczeństwa i potrzeb w tym zakresie
· utrwalenie długofalowego planu rozwojowego edukacji
· stawianie konkretnych realnych zadań (co? Dlaczego? Za pomocą jakich środków?)
· określenie kryteriów oceny.
Podstawowe grupy społeczne, które należy objąć edukacją zdrowotną:
1. kobiety w ciąży, matki karmiące i wychowujące małe dzieci
2. Dzieci w wieku poniemowlęcym
3. Dzieci w wieku przedszkolnym
4. Dzieci i młodzież szkolna
5. Młodzież akademicka
6. Pracownicy zakładów produkcyjnych
7. Pracownicy niektórych innych grup zawodowych.
Ad. 1.
Kobiety w ciąży, matki karmiące i wychowujące małe dzieci
Należy uświadomić kobiety w ciąży o konieczności troski o uzębienie dziecka już w okresie płodowym oraz o czynnikach warunkujących zdrowe uzębienie. Następnie zwracać uwagę na konieczność higienicznego trybu życia, unikanie chorób zakaźnych, prawidłowego żywienia siebie i potem narodzonego dziecka oraz korzyści z karmienia dziecka piersią. Należy zwracać uwagę na niewytworzenie u dziecka szkodliwych nawyków. Należy pouczyć o odpowiednim układaniu niemowlęcia do snu z uwagą o prawidłowym rozwoju szczęk. Kobieta w ciąży powinna być poinformowana o konieczności zlikwidowania ognisk zapalnych oraz o możliwości wystąpienia u niej zmian w przyzębiu. Należy również uświadomić matkę o potrzebie wczesnego badania stomatologicznego dziecka oraz o konieczności wczesnego leczenia zębów. Kobiety te powinny być wzywane na krótkie uświadamiające seanse, które mogą być połączone z wyświetleniem filmu lub z pogadanką wygłoszoną w poczekalni. W poczekalni powinny znajdować się gazetki ścienne mówiące o zdrowiu jamy ustnej.
Ad. 2.
Dzieci w wieku poniemowlęcym
Oddziaływanie edukacyjne powinno skoncentrować się na matkach i osobach opiekujących się dziećmi. Powinno ono dotyczyć:
- Prawidłowego odżywiania ze zwróceniem uwagi na jakość i konsystencję pokarmów
- Zwalczania szkodliwych nawyków
- Wczesnego wdrażania nawyków higieny jamy ustnej
- Wczesnego leczenia zębów mlecznych i wad zgryzu oraz stosowanie zabiegów profilaktyki fluorkowej.
Ad. 3.
Dzieci w wieku przedszkolnym
- Zbadanie uzębienia dzieci, poinformowanie rodziców i opiekunów w przedszkolu o konieczności leczenia uzębienia z podaniem informacji, do jakiej poradni rodzice powinni się zgłosić. Najlepszą formą jest zbiorowe odwiedzanie przez dzieci poradni stomatologicznej.
- W razie potrzeby skierowanie do poradni profilaktyki ortodontycznej z wyjaśnieniem rodzicom skutków zaniedbania tego procesu
- Zorganizowanie pokazów szczotkowania zębów dla dzieci i rodziców
- Przeprowadzenie akcji profilaktyki fluorkowej
- Pouczenie kierownictwa przedszkola i rodziców co do szkodliwości słodyczy i umiejętnego ich podawania zarówno w domu jak i w przedszkolu
Ad. 4.
Dzieci i młodzież szkolna
Działalność edukacyjno-zdrowotna powinna przebiegać planowo, równolegle z planowanym leczeniem uzębienia i planową profilaktyką fluorkową. Najbardziej ekonomiczne i skuteczne jest połączenie edukacji z profilaktyka kontaktową. Przed seansami fluorkowania zębów przeprowadza się pogadanka trwającą do 10 minut, na następujące tematy:
- Szczoteczki do zębów i metody szczotkowania zębów
- Warunki tworzenia się płytki bakteryjnej i zachodzące w niej zmiany
- Szkodliwa rola cukrów
- Budowa zębów i łuków zębowych oraz kieszonek dziąsłowych
- Rola fluoryzacji i leczenie zębów.
SZKOŁA ŚREDNIA – cała profilaktyka chorób przyzębia, higiena jamy ustnej, odżywianie, walka z nawykami (alkohol, nikotyna).
Ad. 5.
Młodzież akademicka – Cała profilaktyka stomatologiczna.
Ad. 6.
Pracownicy zakładów produkcyjnych
- Walka z próchnicą zębów
- Zapobieganie i leczenie chorób przyzębia
- Dobór witamin i minerałów
- Odżywianie
- Kontrole u stomatologa
- Profilaktyka onkologiczna
Ad. 7.
Pracownicy niektórych innych grup zawodowych
Inne grupy zawodowe: pracownicy służby zdrowia, wychowawcy szkół, żłobków, fryzjerzy, kosmetyczki, kucharze, kelnerzy, artyści.
Powinni być oni poinformowani o znaczeniu społecznym ich stanu zdrowia.
Tematy:
- Znaczenie higieny jamy ustnej
- Rozwój próchnicy
- Rozwój płytki bakteryjnej
- Higiena szyn, protez i innych aparatów, które są noszone przez pacjentów
- Profilaktyka onkologiczna.
izulka115