Marketing Dupa.docx

(316 KB) Pobierz

Plan Marketingowy.

WoaR      

Charakterystyka przedsiębiorstwa

 
1a. Informacje adresowe

              Siedziba naszej firmy znajduję się w Poznaniu przy ulicy Bramowej 12.

ul. Bramowa 12

61-739 Poznań, Polska
Tel/Fax: 602 204 306,

Infolinia: 801 25 25 25

Strona internetowa: WWW.WOARBRAMY.PL

1b,c. Historia firmy, zakres działalności.

Firma jest dystrybutorem bram garażowych i przemysłowych z kompleksowym wyposażeniem automatyki sterującej. Na rynku działa od sześciu miesięcy i pomimo swojej krótkiej obecności udało nam się już zrealizować wiele indywidualnych, a także przemysłowych projektów. Nasze rozwiązania systemów bramowych charakteryzują się solidnym wykonaniem, długą żywotnością ponieważ do ich realizacji wykorzystujemy podzespoły  firmy  APUTD, której   jesteśmy autoryzowanym przedstawicielem.


W ofercie naszej znajduje się:
 

AUTOMATYKA

bramy garażowe
bramy przemyslowe
bramy wjazdowe skrzydłowe
bramy wjazdowe przesuwne
 

1d. Struktura organizacyjna

              Struktura organizacyjna naszej firmy przedstawia się następująco:

Prezes: Kazimierz Wolant

Kierownik: inż. Bartłomiej Koziogłowy

Specjalista ds. Obsługi klienta:  Mariola Znienacka
                                                    Jerzy Woźniak

Projektant:  dr inż. Henryk Magnecki

Pracownicy techniczni: inż. Jakub Szymczak

                                                 Technik Grzegorz  Wczoraszyński

 

II Założenia planu marketingowego.

2a. Charakterystyka branży.

Historia naszej branży w Polsce jest stosunkowo krótka. Początek jej rozwoju nastąpił pod koniec lat 90tych. Związek miało to z przemianami politycznymi, społecznymi i gospodarczymi, w wyniku których nastąpił rozwój budownictwa jednorodzinnego w Polsce będący skutkiem pojawienia się wykształconej i dobrze zarabiającej klasy średniej, otwartej na nowości i dobrodziejstwa nowych i coraz bardziej dostępnych technologii. Jednym z czynników determinujących rozwój branży było również pojawienie się „mody” zaczerpniętej z krajów zachodnich, na wprowadzanie automatyzacji i różnorodnych udogodnień w wielu dziedzinach życia. Potwierdzeniem „nowości” branży w naszym kraju jest fakt, iż większość znaczących, zaawansowanych rozwiązań z tego zakresu produkowana jest na licencjach i według pomysłów firm z krajów zachodnich, gdzie takie rozwiązanie są powszechne już od początku lat 80tych.

 

2b. Wstępna charakterystyka produktu.

Podstawowym produktem/usługą oferowanym przez nasze przedsiębiorstwo jest pomoc w doborze oraz kompleksowa realizacja montażu automatyki do bram, jak również obsługa serwisowa/naprawa.

Zarówno konstrukcje bramowe jak i automatyka używana przy ich montażu, nie są produktem naszych działań a jedynie  jesteśmy ich dystrybutorem. Naszym bezpośrednim produktem jest rozwiązanie problemu związanego z instalacją, a także zaprojektowanie całości montowanej instalacji.

2c. Docelowe segmenty, nisze rynkowe. 

             

Częścią rynku w jakiej działa nasze przedsiębiorstwo jest segment związany z ogólnie rozumianym budownictwem jednorodzinnym umiejscowionym głównie w miastach średniej wielkości, a także na obrzeżach większych miast.

Swoje szanse upatrujemy także w możliwości wejścia na rynek budownictwa wielorodzinnego, jak również z rozwiązaniami które można zastosować w miejscach użytku publicznego. Miejsca takie charakteryzują się wysoką eksploatacją związaną z dużym przepływem ludzi. Nasze przemyślane rozwiązania nadają się do tych celów doskonale, gdyż poza odpowiednio dobranymi komponentami świadczymy profesjonalne usługi serwisowe i konserwacyjne.

2d. Sposoby neutralizacji działań konkurencji.

Głównym naszym atutem w walce z konkurencją jest cena oferowanych przez nas produktów. Z naszymi przeciwnikami na rynku zamierzamy również walczyć także poprzez promocję, informując o naszej ofercie coraz większą liczbę osób z grupy docelowej. Strategia neutralizacji działań konkurencji w naszym wypadku opiera się na oferowaniu usług jak najwyższej jakości i indywidualnemu podejściu do klienta, dzięki czemu możemy wygrywać z dużymi dostawcami na rynkach lokalnych.

 

3. Analiza strategiczna.

3.1. Analiza makrootoczenia

3.1.a. Otoczenie ekonomiczne

- Wzrost gospodarczy

Prognoza na lata 2009- 2010

Prezentowana prognoza została opracowana przy następujących założeniach:

- w roku 2010 zakończy się kryzys w gospodarce światowej i większość dużych gospodarek odnotuje wzrost gospodarczy,

- w Polsce nie dojdzie do kryzysu związanego z nadmiernym deficytem finansów publicznych i nadmiernym wzrostem długu publicznego.

W roku 2010 wzrost gospodarczy w Polsce nieco przyspieszy – według prognozy IBnGR wzrost PKB wyniesie 2,3 proc. i będzie rosnąć od 2,0 proc. w pierwszym kwartale do 2,6proc. w czwartym. Mimo, że prognozowane wzrosty PKB są znacznie niższe niż w latach ubiegłych, to prezentowany scenariusz uznać należy za dobry dla polskiej gospodarki – nieuniknioną konsekwencją gwałtownego kryzysu, który dotknął gospodarkę światową będzie, bowiem kilka lat wolniejszego wzrostu gospodarczego, także w Polsce.

Sytuacja powinna poprawić się w roku 2010, kiedy to, według prognozy IBnGR, popyt krajowy wzrośnie o 1 procent.

W całym roku 2010 prognozowany wzrost inwestycji wynosi 2,5 procent. Stłumiony popyt inwestycyjny będzie się, więc odradzał w powolnym tempie. W latach 2009 – 2010 utrzyma się natomiast stabilne tempo wzrostu spożycia, które według prognozy Instytutu, wynosić będzie około 2,9 proc.

Prognoza na lata 2011- 2012             

              Według szacunków Ministerstwa Finansów PKB w roku 2011 ma wynieść 2,8% a w roku 2012 aż 3%.

W ujęciu sektorowym nadal najszybciej rozwijać się będzie sektor budowlany, w którym prognozowany wzrost wartości dodanej wynosi w 2010 roku 6,9 proc. Najważniejsze z punktu

widzenia tworzenia PKB usługi rynkowe rosnąć powinny w tempie nieco mniej niż 3-procentowym,

a więc zbliżonym to tempa z roku 2009. Poprawi się sytuacja sektora przemysłowego, który po

spadku wartości dodanej w roku 2009 odnotuje około 2-procentowy wzrost. W roku 2011

przyspieszenie nastąpi w trzech wymienionych sektorach. Wartość dodana w budownictwie

wzrośnie o ponad 8 proc., w przemyśle o niecałe 3 proc., a w usługach rynkowych o około 3,5 proc.

              Jak wynika z powyższych prognoz w Polsce w latach 2009- 2012 będziemy mieć do czynienia ze wzrostem gospodarczym, który wpływa w sposób bezpośredni na charakter szans i zagrożeń naszego przedsiębiorstwa.

 

- Inflacja

Inflacja w Polsce była w bieżącym roku nieco wyższa niż gdzie indziej głównie z racji słabego złotego. Oczekiwane umacnianie się naszej waluty w trakcie przyszłego roku powinno spowodować zmniejszenie stopy inflacji do poziomu bliskiego celu inflacyjnego NBP. Z drugiej strony brak presji płacowej będzie oznaczał, że nowa RPP może utrzymać stopy procentowe na obecnym poziomie przez większość roku 2010. Oczekiwania aprecjacyjne, jeśli się utrwalą, mogą wywołać silny wzrost kredytów denominowanych w euro, co będzie te oczekiwania uwiarygodniać. W takiej sytuacji utrzymywanie przez RPP dużej nadwyżki polskiej stopy procentowej wobec stopy euro może się okazać niemożliwe.

Według oceny IBnGR, w latach 2009 – 2010 poziom inflacji będzie oscylował wokół celu inflacyjnego banku centralnego. Na koniec roku 2009 wyniesie 3,5 proc., natomiast rok później 2,5 proc. Niższa niż w latach poprzednich inflacja będzie przede wszystkim wynikiem wolniejszego wzrostu gospodarczego i wolniejszego wzrostu płac.

Według prognoz Ministerstwa Finansów w roku 2011 inflacja będzie kształtowała się na poziomie 1,8%, a  w roku 2012 na poziomie 2,3%.

 

- Bezrobocie

Rynek pracy nie odczuł ubiegłorocznego spowolnienia gospodarczego tak bardzo jak oczekiwali tego pesymiści, choć sytuacja wyraźnie się pogorszyła. W roku 2010 oczekiwać należy dalszego wzrostu stopy bezrobocia, choć skala wzrostu będzie mniejsza niż w roku poprzednim. Według prognozy IBnGR, stopa bezrobocia na koniec grudnia bieżącego roku wyniesie 12,9 proc. W roku 2011 na rynku pracy powinny już być widoczne pozytywne skutki szybszego wzrostu gospodarczego – bezrobocie powinno spaść na koniec roku do poziomu 10,5 proc. Od drugiego kwartału 2010 powinno też ponownie rosnąć zatrudnienie w gospodarce. Według prognozy IBnGR, wzrost tego wskaźnika na koniec roku 2010 wyniesie 0,6 proc., a na koniec 2011 roku 1,5 proc. Poprawa koniunktury gospodarczej sprzyjała będzie także wzrostowi wynagrodzeń, których realny wzrost IBnGR prognozuje na 3,3 proc. w roku 2010 oraz 4,5 proc. w roku 2011.Wzrost bezrobocia wiąże się z większa ilością dostępnej siły roboczej co znacząco wpływa na koszty zatrudnienia. Jest to także istotne dla naszego przedsiębiorstwa z punktu widzenia kosztów prac wykonywanych u klienta.

-Stopy procentowe

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o wprowadzeniu z dniem 1 stycznia 2010 r. stopy dyskontowej weksli przyjmowanych od banków do dyskonta przez NBP oraz ustaliła ją na poziomie 4,0 proc. w skali rocznej.

-Poziom Wynagrodzeń

Według prognoz IBnGR wysokość przeciętnego wynagrodzenia będzie stale rosła w średnia płaca w roku 2012 będzie wynosic ok. 3417zł co odpowiada wzrostowi na poziome 4,5% w danym roku.

Lata

2008

2009

2010

2011

2012

Wysokość przeciętnego wynagrodzenia

2.942zł

3.083zł

3.146zł

3.261zł

3.417zł

 

Wysokość przeciętnego wynagrodzeni oddaje w sposób przybliżony zarobki przedstawicieli klasy średniej, którzy są docelową grupą odbiorców dla naszych usług.

- Kursy Walut

Zgodnie z prognozami IBnGR nasza waluta będzie się stale umacniać w stosunku do dolara jak i Euro.Jest to zjawisko szczególnie korzystne dla naszego przedsiębiorstwa za względu na to, że produkty jakie oferujemy importujemy zza granicy. Wzrost wartości złotego będzie powodował sytuacje w której będziemy płacic dostawcom mniejsze sumy za zamawiane produkty przez co będziemy mogli dodatkowo obniżac nasze ceny.

 

 

3.1.b Otoczenie społeczno kulturowe

Przedsiębiorstwo działa w ramach społeczeństwa, z którego pochodzą jego konsumenci i pracownicy. Zatem chcąc odpowiednio ocenić sytuację przedsiębiorstwa należy przeanalizować jego otoczenie społeczno – kulturowe. Głównymi czynnikami, które powinniśmy rozważać są:

-              sytuacja demograficzna,

-              postęp cywilizacyjny i dobrobyt społeczeństwa,

-              styl życia,

-              poglądy i mody.

 

- Sytuacja demograficzna

 

              Wyniki najnowszej długookresowej prognozy ludności Polski na lata 2008 – 2035 Głównego Urzędy Statystycznego wskazują, że w perspektywie tych lat, liczba ludności Polski będzie systematycznie zmniejszać się, przy czym tempo tego spadku będzie coraz wyższe wraz z upływem czasu. Spadek liczby ludności wiąże się ze zmniejszająca się liczbą naszych potencjalnych klientów, co wpływa na negatywny wpływ tego czynnika na nasze przedsiębiorstwo.

Do najważniejszych wyzwań rozwojowych dekady 2010-2020 należy zmiana proporcji między ludnością w wieku produkcyjnym i poprodukcyjnym. Problem polega nie tylko na wzroście liczby osób w wieku poprodukcyjnym o 2 mln, czyli na przyśpieszeniu procesu starzenia się ludności. W 2010 r. osoby w wieku 65 lat i więcej stanowiły 13,5% ogółu ludności, 10 lat później – 18,5%. Szybki wzrost obciążenia osób w wieku produkcyjnym osobami w wieku poprodukcyjnym (z 26 osób w wieku poprodukcyjnym przypadających na 100 osób w wieku produkcyjnym w 2010 r. do 37 w 2020r.) wynika z jednoczesnego   spadku  zasobów  pracy  o  nieco  ponad 2 mln.

 

Źródło:GUS

Zgodnie z przedstawioną prognozą następować będzie stopniowe zwiększanie się ilości osób w średnim wieku kosztem zmniejszania się ilości liczby ludzi młodych, którzy są docelową grupa dla naszych usług. Takie zmiany demograficzne związane ze zmniejszającym się przyrostem naturalnym.

 

 

Struktura gospodarstw domowych według liczby osób i czasu trwania gospodarstwa (%)

Gospodarstwa najmłodsze stażem tworzyły przeważnie rodziny trzy- (34,9%) i dwuosobowe (28,9%). W miarę wzrostu czasu trwania gospodarstwa domowego – do 30 lat – zwiększał się udział gospodarstw czteroosobowych, a zmniejszał udział trzy i dwuosobowych. W gospodarstwach trwających powyżej 30 lat przeważały jedno- (49,1%) i dwuosobowe (39,8%).

Przeciętnie najliczniejsze były gospodarstwa istniejące od 11 do 30 lat – 3,6 osoby, najmniej liczne natomiast gospodarstwa najstarsze – 1,7 osoby i najmłodsze – 2,4 osoby. Średnio badane gospodarstwa domowe miały prawie 22-letni staż. Najdłużej istniały gospodarstwa, które stanowiła jedna osoba – 28,3 roku. Relatywnie najkrócej istniały gospodarstwa trzyosobowe – 14,7 roku.

 

 

- Postęp cywilizacyjny społeczeństwa

 

Postęp cywilizacyjny społeczeństwa ma znaczny wpływ na rozwój przedsiębiorstwa, dlatego że wraz z postępem cywilizacyjnym i wzrostem dobrobytu zwiększają się wymagania konsumentów i powstaje zapotrzebowanie na zaspokajanie potrzeb, które wcześniej nie uwidaczniały się. Nie dostrzegając tego rodzaju procesów nasze przedsiębiorstwo nie będzie w stanie sprostać oczekiwaniom swoich klientów. W ówczesnych czasach mamy do czynienia z coraz intensywniejszym postępem cywilizacyjnym, co z pewnością wpłynie pozytywnie na działalność naszej firmy.

 

 

 

 

- Styl życia społeczeństwa

 

              Styl życia społeczeństwa również podlega zmianom, dlatego powinien zostać uwzględniony przez firmę. A od stylu jego życia zależą w pewnym sensie losy naszej firmy. Obecnie można zaobserwować coraz nowocześniejszy styl życia ludności, często wzorowany na styl życia ludności z krajów wysoko rozwiniętych, co może mieć pozytywny wpływ na nasze przedsiębiorstwo.

 

- Poglądy i mody

 

              W zachowaniach konsumentów ważną rolę mogą odgrywać ich poglądy i mody, którym ulegają. Dlatego ważne jest to ażeby firma potrafiła dostosowywać się do gustów i potrzeb nabywców. Dlatego też trzeba stale kontrolować zmieniające się trendy i analizować wymagania klientów.

 

 

3.1.c Otoczenie prawno - polityczne

Sytuacja prawna i polityczna panująca w kraju, na terenie którego działa firma ma zdecydowany i silny wpływ na jej działanie. Wpływ ten czasami jest na tyle nieprzewidywalny, że działalność w takim środowisku, z dnia na dzień może się dla firmy skończyć tragicznie. Najważniejszymi czynnikami, które należy uwzględnić w biznesplanie są z pewnością:

Prawo podatkowe, obciążające przedsiębiorstwo wymaganymi przed państwo podatkami jest jednym z głównych czynników determinujących działanie danej firmy na danym terenie. I nie chodzi tu tyle o wysokość tych podatków, ile o ich przewidywalność i stałość w pewnym, z góry znanym okresie. Ważne są też szanse na uzyskanie zwolnień, odroczeń, ulg i innych form uprzywilejowania, które stosują zarówno kraje rozwijające się, jak i te wysokorozwinięte, szczególnie dla inwestorów zagranicznych. Ważne znaczenie ma też sytuacja odwrotna, a więc dodatkowe opodatkowanie, np. podatkiem akcyzowym (oraz np. podatki od hazardu), niektórych rodzajów działalności gospodarczej.

Prawo antymonopolowe, jego surowość i ograniczenia jakie stawiane są największym firmom w danej branży często zadecydować mogą o opłacalności danego biznesu, w danym kraju. Dotyczy to nas zarówno w sytuacji, kiedy to my jesteśmy tym dominującym przedsiębiorstwem, jak i w sytuacji, gdy z takim gigantem konkurujemy.

Reklama niektórych produktów w niektórych krajach często bywa ograniczona lub wręcz zakazana. Wprowadzenie lub obostrzenie takich zakazów może w konsekwencji spowodować poważne problemy dla firm pewnych branży oraz dla firm zajmujących się obsługą reklamową innych podmiotów, czy zarabiających na reklamie.

Ekologia może mieć znaczny wpływ na działalność naszego przedsiębiorstwa. Normy ochrony środowiska, jakie musimy wypełnić oraz ich zmienność w czasie może determinować koszty inwestycyjne jakie musimy ponieść na uruchomienie nowej lub modernizację starej produkcji. Z drugiej strony, podnoszenie norm ekologicznych może być bardzo korzystne dla firm działających w branży ochrony środowiska.

Koncesje, których uzyskanie jest konieczne, aby prowadzić dany rodzaj działalności mogą skutecznie unieruchomić nawet najlepiej pomyślane przedsięwzięcie, a odebranie takiej koncesji może być dla firmy zabójcze.

Rząd i parlament jest gwarantem stanowienia i wykonywania prawa w danym kraju. To jaki ów rząd i parlament jest, czy działa stabilnie i z pewną dozą przewidywalności ma wpływ na decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwa, zmniejszając ryzyko inwestycyjne i gospodarcze. Polityka rządzących, objawiająca się np. w postaci finansów publicznych, podatków, rozdziału pieniędzy budżetowych, ceł, związków zawodowych, przedsiębiorstw budżetowych itp. może mieć znaczny wpływ na przedsiębiorstwa komercyjne.

Prywatyzacja, jej przyspieszanie czy też spowalnianie ma wpływ na gospodarkę ogólnonarodową, bowiem przedsiębiorstwa prywatne są zazwyczaj bardziej zyskowne i sprawniejsze od przedsiębiorstw państwowych.

 

3.1.d Otoczenie technologiczne

W naszej ofercie znajdują się automaty będące standardowymi rozwiązaniami stosowanymi na rynku.

Tempo zmian technologicznych uległo znacznemu przyspieszeniu w okresie ostatnich kilkudziesięciu lat. Wielkie międzynarodowe koncerny prowadzą intensywne badania nad coraz nowszymi pomysłami, łożąc na ten cel ogromne kapitały. Czas pomiędzy powstaniem nowego produktu a wprowadzeniem go na rynek, jak również pomiędzy wprowadzeniem w życie a szczytem produkcji staje się coraz krótszy. Koszty badań są także coraz wyższe ze względu na surowe przepisy prawa zapobiegające wytwarzaniu produktów potencjalnie szkodliwych. Przepisy te powodują także wydłużenie procesu rejestracji np. leków, produktów spożywczych, chemii użytkowej itp. Zbyt restrykcyjna polityka państwa w zakresie kontroli technologii niesie ry...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin