technik.elektryk_311[08]_o3.05_n.pdf
(
329 KB
)
Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Małgorzata Höffner
Dobieranie
środków
ochrony przeciwporażeniowej
311[08].O3.05
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji
–
Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Jan Krzemiński
mgr Joachim Strzałka
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].O3.05
„Dobieranie
środków
ochrony przeciwporażeniowej” zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Scenariusze zajęć
5.
Ćwiczenia
5.1. Działanie prądu elektrycznego na organizm człowieka
5.1.1.
Ćwiczenia
5.2. Układy sieci
5.2.1.
Ćwiczenia
5.3. Klasyfikacja
środków
ochrony przed porażeniem
5.3.1.
Ćwiczenia
5.4. Ochrona przez zastosowanie szybkiego wyłączenia zasilania
5.4.1.
Ćwiczenia
5.5. Ochrona przez ograniczenie wartości prądu rażenia
5.5.1.
Ćwiczenia
5.6. Sprzęt ochronny
5.6.1.
Ćwiczenia
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia
7. Literatura
3
4
5
6
10
10
10
12
12
14
14
16
16
20
20
22
22
24
38
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik elektryk 311[08].
W poradniku zamieszczono:
−
wymagania wstępne dla uczniów, warunkujące ich efektywną pracę,
−
cele kształcenia w obszarze jednostki modułowej 311[08].O3.05 „Dobieranie
środków
ochrony przeciwporażeniowej”,
−
przykładowy scenariusz zajęć na temat „Ochrona przez zastosowanie samoczynnego
wyłączenia zasilania”,
−
przykładowy scenariusz zajęć na temat „Sprzęt ochronny”,
−
propozycje
ćwiczeń,
kształtujących pożądane umiejętności uczniów (w układzie
wzrastającego stopnia trudności dla każdej jednostki szkoleniowej) wraz z wykazem
niezbędnych
środków
dydaktycznych,
−
ewaluację osiągnięć ucznia,
−
wykaz literatury zawierającej treści z zamieszczonego zakresu.
Szczególną uwagę należy zwrócić na:
– ocenę stopnia zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym,
– rozpoznawanie
środków
ochrony przed porażeniem i analizowanie ich działania,
– sprawdzanie, czy
środki
ochrony zostały zainstalowane i są sprawne,
– rodzaje i właściwości urządzeń zabezpieczających,
– elementy decydujące o skuteczności zastosowanego
środka
ochrony,
– właściwe dobieranie
środków
ochrony przed porażeniem do określonych warunków,
– rozpoznawanie sprzętu ochronnego i jego przeznaczenia,
– zasady udzielania pierwszej pomocy porażonemu prądem elektrycznym.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne prowadzone były różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem wykładu konwersatoryjnego, pokazu z objaśnieniem,
ćwiczeń,
tekstu przewodniego oraz dyskusji dydaktycznej.
W trakcie realizacji jednostki modułowej będzie dominowała praca grupowa jednolita
oraz praca zbiorowa.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
−
−
−
−
−
−
−
−
−
−
−
−
−
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
wyszukiwać normy i przepisy budowy i eksploatacji urządzeń,
korzystać z kart katalogowych w postaci książkowej i elektronicznej,
wyszukiwać informacje w Internecie,
obliczać rezystancję i impedancję wypadkową obwodu,
obliczać wartość prądu w obwodzie elektrycznym,
stosować pierwsze i drugie prawo Kirchhoffa,
wyjaśniać zasadę działania transformatorów jednofazowych i wielofazowych,
klasyfikować sieci elektroenergetyczne,
klasyfikować odbiorniki energii elektrycznej,
charakteryzować zagrożenia związane z pracą maszyn i urządzeń elektrycznych,
czytać schematy instalacji elektrycznych,
rozpoznawać elementy składowe instalacji elektrycznej,
rysować schematy instalacji elektrycznej.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Plik z chomika:
kubaln11
Inne pliki z tego folderu:
technik.elektronik_311[07]_z5.01_n.pdf
(210 KB)
technik.elektryk_311[08]_o1.01_n.pdf
(270 KB)
technik.elektryk_311[08]_o1.02_n.pdf
(548 KB)
technik.elektryk_311[08]_o1.03_n.pdf
(412 KB)
technik.elektryk_311[08]_o1.04_n.pdf
(584 KB)
Inne foldery tego chomika:
DlaUcznia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin