Prawo w praktyce oświatowej - Tadeusz Komorowski.txt

(530 KB) Pobierz
Tadeusz Komorowski
Prawo w praktyce owiatowej
Poradnik dla nauczycieli i kadry kierowniczej owiaty
Spis treci
Wstęp 5
Wykaz skrótów 6
Rozdział 1. Ogólne wiadomoci o prawie 7
Rozdział 2. Podstawowe akty prawa owiatowego 16
2.1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej o owiacie i wychowaniu 16
2.2. Ustawa o systemie owiaty 18
2.3. Ustawa - Karta nauczyciela 25
2.4. Urzšd Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 31
2.5. Ustawa- przepisy wprowadzajšce reformę ustroju szkolnego 34
Rozdział 3. Prawo pracy 36
3.1. Ogólny zarys prawa pracy 36
3.2. Nawišzanie stosunku pracy 38
3.3. Ochrona pracy 40
3.4. Rozwišzywanie umów o pracę 47
3.5. Regulamin pracy 50
Rozdział 4. Status nauczycieli i wychowawców oraz niepedagogicznych pracowników szkoły
57
4.1. Nauczyciele i wychowawcy 57
4.2. Wynagrodzenie za pracę 64
4.3. Inne uprawnienia nauczyciela 70
4.4. Status nauczycieli szkół publicznych i niepublicznych prowadzonych
przez osoby prawne i fizyczne 74
4.5. Status niepedagogicznych pracowników szkoły 76
4.6. Jednostka samorzšdu terytorialnego pracodawcš pracowników instytucji
obsługujšcych szkoły i placówki 78
Rozdział 5. Obowišzki nauczycieli i wychowawców 80
Rozdział 6. Status dyrektora szkoły i kadry kierowniczej szkoły 98
Rozdział 7. Kolegialne organy w systemie owiaty 118
7.1. Zasady funkcjonowania i kompetencje rady pedagogicznej 118
7.2. Społeczne organy w systemie owiaty 123
Rozdział 8. Zadania organów prowadzšcych szkoły 132
8.1. Kto może zakładać, prowadzić i utrzymywać szkoły 132
8.2. Organy prowadzšce szkoły publiczne i ich zadania 134
Rozdział 9. Organizacja pracy w szkole i placówce owiatowej 143
Rozdział 10. Ubezpieczenia społeczne 154
Rozdział 11. Gospodarowanie finansami i mieniem szkoły 162
11.1. Plan finansowy szkoły 162
11.2. rodki specjalne 168
11.3. Procedura przekazywania szkoły 170
11.4. Zamówienia publiczne 172
Rozdział 12. Postępowanie administracyjne dyrektora szkoły 176
12.1. Prawo administracyjne 176
12.2. Postępowanie administracyjne 177
12.3. Zasady postępowania administracyjnego 178
12.4. Decyzja i postanowienie 180
12.5. rodki odwoławcze w postępowaniu administracyjnym 181
12.6. Sšdy a administracja 183
12.7. Postępowanie egzekucyjne 184
12.8. Obowišzek szkolny 186
12.9. Skrelenie ucznia 196
Bibliografia 200
Załšczniki
1. Ustawa o systemie owiaty i Karta nauczyciela w orzecznictwie sšdowym 201
2. Wykaz wybranych aktów wykonawczych do ustawy o systemie owiaty ... 207
3. Wykaz wybranych aktów wykonawczych do ustawy - Karta nauczyciela 211
Wstęp
Mija siedem lat od ukazania się pierwszego wydania "Prawa owiatowego w praktyce",
czas więc na istotne zmiany w jego treci i kształcie. Dyrektor szkoły stoi przed
coraz bardziej skomplikowanymi sytuacjami prawnymi, które dawno już przekroczyły
sferę prawa owiatowego, stšd zmiana tytułu poradnika na "Prawo w praktyce owiatowej".
Umożliwi to ukazanie różnych aspektów funkcjonowania prawa, bo znajomoć prawa owiatowego
jest nadal ważnš, ale nie jedynš dziedzinš warunkujšcš sukces organizacyjny dyrektora
placówki owiatowej.
Jakie zagadnienia prawne powinny być znane nauczycielowi, dyrektorowi szkoły, kierownikowi
owiaty Chcšc odpowiedzieć na to pytanie, próbowałem uciec się do własnych długoletnich
dowiadczeń. Podpowiedziały mi one takš włanie formę przekazu wiedzy o prawie. Starałem
się zgromadzić dokumenty warunkujšce sprawnoć organizacyjnš dyrektora w zakresie
stosowania prawa, w tym owiatowego, ukazujšce jego uprawnienia i obowišzki na tle
tego prawa. Chciałem w zwięzłej formie wskazać te elementy, z którymi pracownik owiaty
ma do czynienia na co dzień. Nie sš to rzeczy nowe, znajdujš się one w wielu opracowaniach,
prace najcenniejsze z tego zakresu zawiera skierowany do dyrektorów i nauczycieli
cykl publikacji wydanych przez Wydawnictwo eMPi2. Po co więc ta ksišżka Otóż z mojego
punktu widzenia każdy przejaw działalnoci nauczyciela czy dyrektora ma swój odpowiednik
w przepisach prawa. Gdyby pokusić się o ich pełne przedstawienie, powstałoby dzieło,
które dawałoby może pełen obraz uwikłań prawnych dyrektora i nauczyciela, ale byłoby
dosyć trudne w odbiorze. Moim celem nie jest wyczerpanie tematu, bowiem częste nowelizacje
przepisów prawa, również owiatowego, czyniš każde wydawnictwo, które wchodzi w szczegóły,
dosyć szybko nieaktualnym. Zwróciłem więc uwagę wyłšcznie na zagadnienia ogólniejszej
natury i dołšczyłem do publikacji wykazy aktów wykonawczych do omawianych ustaw.
Za potrzebne uznałem też wprowadzenie w częci poczštkowej ogólnych wiadomoci o
prawie. Dyrektor szkoły to najczęciej nauczyciel okrelonego przedmiotu i w tej
dziedzinie jest on specjalistš, ale na ogół ani w trakcie studiów, ani w pracy zawodowej
nie miał kontaktu z prawem jako dziedzinš naukowš. Dyrektor szkoły jako kierownik
zakładu pracy jest przełożonym nie tylko nauczycieli, ale również pracowników administracji
i obsługi. W kontaktach z tš grupš pracowników znajomoć kodeksu pracy jest szczególnie
pożšdana, stšd rozdział powięcony tej ważnej ustawie. Dyrektor szkoły jest również
gospodarzem zarzšdzajšcym często dużym majštkiem, dysponujšcym budżetem i rodkami
specjalnymi. Musi to robić zgodnie z prawem, łšczšc możliwoci z potrzebami. Ten
fakt sprawił, że w tym wydaniu pojawił się rozdział mówišcy o gospodarowaniu majštkiem
i finansami szkoły. Autor liczy, że pomoże nowo powołanym dyrektorom lub osobom przygotowujšcym
się do objęcia tego stanowiska poznać podstawy tej niełatwej dziedziny. Dyrektor
- to również organ administracji owiatowej, stšd za konieczne uznałem wprowadzenie
rozdziału powięconego prawu administracyjnemu.
Wydanie niniejszej publikacji zbiega się z przełomowymi wydarzeniami, które w swojej
istocie dotykajš również szkoły i systemu szkolnego. Reforma systemu owiatowego
od 1 wrzenia 1999 roku stała się faktem. Wywarło to wpływ na kształt prawa owiatowego.
Jestemy po gruntownej nowelizacji ustawy o systemie owiaty i ustawy - Karta nauczyciela.
Ponadto na naszych oczach zmienia się kodeks pracy, system ubezpieczeń społecznych,
ubezpieczeń zdrowotnych. Zmienił się podział administracyjny kraju. Funkcjonujš jednostki
samorzšdu terytorialnego na szczeblu gminy, powiatu i województwa. Nie ma dziedziny
życia społecznego, w której nie pojawiłaby się nowa jakoć wyrażona w noweJizacji
starych lub tworzeniu nowych ustaw. Zaistniała więc koniecznoć dostosowania treci
poradnika do potrzeb zreformowanej szkoły.
Nie wierni, czy forma prezentowania problemów zastosowana w publikacji zda egzamin.
Starałem się unikać, gdy było to możliwe, dosłownego cytowania przepisów /prawnych.
Podajšc numery artykułów omawianych ustaw, kieruję czytelnika do dokumentu podstawowego,
jakim jest ustawa wraz z aktami wykonawczymi. Liczšc na życzliwe przyjęcie tej publikacji,
dziękuję tym, którzy byli inspiratorami moich poczynań zbieracza i komentatora prawa
owiatowego, ich cenne uwagi wpłynęły na jej kształt i charakter.
Autor
Wykaz
skrótów
DzU
- Dziennik Ustaw
TK
MP
- Monitor Polski
SN
DzUrz
- Dziennik Urzędowy
NSA
USO
- Ustawa o systemie owiaty
RM
Kn.
- Karta nauczyciela
MEN
kp.
- kodeks pracy
MENiS
k.p.a.
- kodeks postępowania administracyjnego
MPiPS
k.p.c.
- kodeks postępowania cywilnego
kk.
- kodeks karny
kw.
- kodeks wykroczeń
uzp
- ustawa o zamówieniach publicznych
JST
- Trybunał Konstytucyjny
- Sšd Najwyższy
- Naczelny Sšd Administracyjny
- Rada Ministrów
- Minister Edukacji Narodowej
- Minister Edukacji Narodowej i Sportu
- Minister Pracy i Polityki Społecznej(dawniej: Socjalnej, a obecnie Minister Gospodarki,
Pracy i Polityki Społecznej)
- jednostka samorzšdu terytorialnego
Rozdział pierwszy
Ogólne wiadomoci o prawie
Prawo jest pojęciem wieloznacznym. Inaczej rozumie je fizyk, chemik czy biolog, a
inaczej humanista. Dla nas ważna będzie definicja, jakš posługujš się prawnicy, czyli
przyjmujemy, że prawo to zespół norm wydanych lub usankcjonowanych przez państwo
i zagwarantowanych przymusem państwowym^. Prawo jest nierozerwalnie zwišzane z państwem,
państwo bowiem ustala normy lub je sankcjonuje, a poprzez przymus zapewnia ich przestrzeganie.
Przestrzeganie prawa zależy nie tylko od dobrej woli obywatela, można go bowiem fizycznie
zmusić do przestrzegania przyjętych norm. Życie pokazuje jednak, że ludzie na co
dzień kierujš się nie tylko prawem. Czynnikami pozaprawnymi sš normy obyczajowe,
towarzyskie, sportowe czy, szczególnie ważne, normy moralne. U podłoża moralnoci
leży wyobrażenie ludzi o tym, co dobre, a co złe. Różne oceny tego samego czynu mogš
być spowodowane stosunkami społecznymi, politycznymi, warunkami życia itp.
Moralnoć można zdefiniować jako ukształtowany w procesie długotrwałego rozwoju społeczeństwa
zespół norm postępowania, według których ocenia się okrelone zachowania jako dobre
lub złe . W każdym społeczeństwie istnieje zespół wspólnych norm moralnych. Sš to
tzw. elementarne normy moralne. Moralnoć uzupełnia prawo w tych obszarach, gdzie
nie istnieje norma prawna albo norma ta nie wyczerpuje okrelonego problemu. Tak
więc prawo i moralnoć regulujš wiele stosunków społecznych. Niekiedy może jednak
dochodzić do kolizji, jeżeli występuje rozbieżnoć między normš prawnš a normš moralnš.
Normy prawne z punktu widzenia moralnoci mogš być moralnie pozytywne, moralnie negatywne,
moralnie obojętne. Między prawem a moralnociš istniejš istotne różnice. Na straży
prawa stoi aparat państwowy, normy moralne za sš przestrzegane pod presjš opinii
publicznej, wychowania, nawyków, nakazów religii itp. Normy prawne majš charakter
dwustronny: z jednej strony wynika z nich obowišzek, z drugiej - prawo. Normy moralne
nakładajš tylko obowišzki. 2 tego, iż moralnoć ingeruje w sferę myli i uczuć, wynika
niepre...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin